Oyun Dünyasının Önemli 23 Olayı
Tunahan Başol

Sayfa 1

    Oyun dünyasında, gelişen teknoloji ve yaratıcı fikirler sayesinde pek çok önemli dönüm noktası bulunuyor. Bu yazımızda, sizler için bu önemli olaylardan 23 tanesini sıraladık.

Not: Sıralamamız önem sırasına göre değil, tarihsel sıraya göredir.

     23-) Spacewar!, Video Oyunlarını İcat Etti
 
    Teknik olarak yapılmış ilk oyun değil Spacewar! (bu onur Tennis For Two’ya ait), ama oynamak isteyeceğiniz ilk oyundu. MIT mühendisleri tarafından yapılan ve 1962’de görücüye çıkan bu iki kişilik shooter oyunu birçok kişiye göre video oyun tarihinin başlangıcı.
 

 
     22-) Pong, Bu Yeni Gelişmeleri Kitlelere Yaydı
 
     Yine de oyunların prestijli üniversitelerin mühendislerinin laboratuvarlarından çıkıp asıl kitlesi olanlara ulaşması epey vakit aldı. Bu gelişmeyi sağlayan ise Atari’nin 1972’de piyasaya sürdüğü Pong’u oluyordu. Pong ile beraber seneler sonra milyarlarca doların döneceği yeni bir piyasa ortaya çıkıyordu. Artık hiçbir şey eskisi gibi olmayacaktı. 
     21-) Atari 2600, Evlerimize Konuk Oldu
 
     O zamanlardaki köhne ve loş atari salonlarında oyun oynamak keyifli olabilir belki ama yine de evin konforunu hiçbiri sağlayamazdı. Bu konudaki ilk adımı da Atari atıyor ve Video Computer System adının verdikleri, daha sonralarda adı 2600 olacak donanımı oyunseverlerin beğenisine sunuyordu. Böylece video oyunlarının televizyonlarımızla ve oturma odalarımızla olan birlikteliği başlıyordu.
 

 
     20-) Commodore 64, Kod Yazarlarına İlham Kaynağı Oldu
 
     Video oyun teknolojisinin yaygınlaştığı ilk dönemlerde oyun programlama veya oyun yazma hakkında bu işi meslek olarak yapanlar dışında kimsenin bir fikri yoktu. Hatta birçok insan bu işin elektro-büyücüler tarafından yapıldığını düşünüyor bile olabilirdi. Ama Commodore 64 ve ZX Spectrum biraz sabır ve biraz da bilgi ile oyunseverlerin kendi oyunlarını yapmasına olanak sağladı. Gerçi bu sebeple Jet Set Willy gibi anlamsız bir şekilde sonuçlanan oyunlar ortaya çıkmaya başladı ama bu durumu 2 sene önce, milyon dolarlık Mass Effect 3’te de gördüğümüz için çok sorun etmeyeceğiz.
 

     19-) Donkey Kong, Arcade Dünyasını Domine Etti
 
     İlk teknolojileri Atari icat etti, Sinclair ve Commodore ile bu gelişmeler evrensel hale geldi ama video oyun dünyasının koca bir piyasa haline gelmesindeki ana unsur Nintendo adındaki şirketin bu sektörde sahne alması olacaktı. Donkey Kong ile Japon video oyun yapımcıları tüm dünyaya ne kadar ciddi olduklarını göstermekle kalmıyor, ileride yapabilecekleri hakkında fikirler de veriyorlardı.
 

 
     18-) Super Mario, Oturma Odalarımızı Ele Geçirdi
    
     Nintendo’nun piyasaya sürdüğü Nintendo Entertainment System; kısaca NES ile sektörü domine etmeye başlamasında çok büyük yardım aldığı oyundu, Super Mario Bros. Super Mario 2 boyutlu platform oyunlarının önünü açıyordu. Bu oyun aynı zamanda Shigeru Miyamoto’nun ilk başarılı işlerinden biri olarak da oyun sektöründe önemli bir yere sahip.
Sayfa 2

     15-) Doom, FPS’yi Oyunseverler Tanıttı
 
     Oyun dünyasındaki en baskın tür, çoğunuzun da katılacağı üzere FPS’dir. Büyük ihtimalle de Doom gibi öncü bir oyun olmasa, günümüzdeki FPS oyunlarını ve serilerini göremeyecektik. Birçoğumuzun yolu hayatımızın bir anında Doom ile kesişmiştir, kontrolümüzdeki karakterimizle bir uzay üssü dolusu uzaylıyı haklamaya çalışmışızdır. Doom’un bilgisayar oyunculuğu ve FPS türü için anlamı çok büyük.
 

 
     14-) Goldeneye, Multiplayer Oyunculuğun Temellerini Attı
 
     FPS türü, Doom ile oldukça başarılı bir çıkış yapsa da, sadece tek kişilik oyun moduna sahip bir oyundu. Günümüzde de multiplayer modu olmayan oyunlarının çoğunun yüzüne bakılmadığı da bir gerçek. Bu yüzden şimdi dikkat çekeceğimiz oyun Goldeneye. Nintendo 64 ile karşımıza çıkan bu oyunun multiplayer modunda yakaladığı başarılar ve türe kattıkları hala konuşulur.
     13-) PlayStation, Her Şeyi Değiştirdi
 
     Nintendo 64, Goldeneye ile adından söz ettirse de, donanımı ve yazılımı bakımdan çağın gerisinde kalmıştı. Oyunlar için hala kaset kullanılması ve yapımcılara yeterli esnekliklerin verilmemesi Nintendo 64’ün sonunu getiriyordu. Piyasanın ihtiyaçlarını ise Sony şirketine ait olan PlayStation adlı konsol karşılıyordu; kullanılan CD teknolojisi daha yeniliğe açık ve ucuzdu, oyun yapımcılarının dizginlerinin gevşetilmiş olması ise bu platform yönelmek için başlı başına bir nedendi.
 

 
    12-) Half Life, FPS'ye Yön Verdi
 
    Daha önce FPS türünde başarılı işler yapan Doom ve Goldeneye'dan sonra, Valve, Half Life ile karşımıza çıkıp hepimizi oyuna hayran bırakmıştı. FPS oynanışına devrine göre büyük artılar getiren oyun, gerçekçi hikayesi, karizmatik karakteri, yapay zekası ve script'lerin ilk kez bu kadar başarılı kullanılmasıyla, kendisinden sonraki oyunlara ilham kaynağı oluyordu.
 

     11-) GTA III, Bir Oyundan Beklentilerimizi Yukarıya Çekti
 
     GTA serisinin PlayStation’daki macerası aslına bakılırsa pek de iyi başlamamıştı. Serinin ilk iki oyunda yukardan bakış açısıyla ve grafiksel eksikleriyle bu oyundan pek de tat alamamıştık. Serinin asıl noktası ise PS2’ye çıkan serinin üçüncü oyunu oluyordu. İstediğimiz çoğu şeyi yapabileceğimiz koca bir şehirde olabildiğine özgür bırakılmıştık. GTA III, oyunseverlere sunduğu her şeyi ile çıkışından 10 sene sonra bile konuşulacak bir başarı kazanıyordu. Hepimiz yaşlı hissettik değil mi?
 

 
    10-) StarCraft, Strateji Türünde Dengeleri Değiştirdi
 
     Blizzard'ın bilim kurgu öğeleriyle bezenmiş gerçek zamanlı strateji oyunu StarCraft, sahip olduğu denge ile, bir strateji oyunda dengelerin nasıl olacağını gösteriyordu. Gelmiş geçmiş en önemli RTS'lerden olan ve 2012 yılına kadar e-spor şampiyonlarında oynanan yapım, günümüzün strayeji oyunlarına büyük ölçüde ilham kaynağı olmuş durumda. Güney Kore'nin ulusal sporu olarak kabul edilen bu oyunu oynamış olanlar, değerini bileceklerdir.
Sayfa 3

     7-) FarmVille ve Sosyal Oyunculuğun Yükselişi
 
     Konsol savaşı, ortamın ısısını arttırırken oyunculuk deneyimi gelişen teknolojiler ile farklı platformlara yayılıyordu. Eğlenmek ve farklı zevkler tatmak için sadece konsollarımızdaki yüksek yatırımlı yapımları oynamak zorunda değildik. Web sitelerinin artması ve özellikle sosyal medya sitelerinin bir anda milyonlarca üyeye sahip olmasıyla yeni bir platform doğuyordu; sosyal oyunculuk.
 

 
    6-) iPhone, Sıradan Oyunların Zevk Verebileceğini Gösterdi
 
     Sosyal oyunculuğun yükselmesi ile daha önce eline konsol kontrolcüsü almayanlar ya da oyun sektörü hakkında hiçbir fikri olmayanlar video oyunlar ile tanışmaya başladılar. Bu kişiler için sıradaki basamak mobil telefonların yaygınlaşması ve donanımlarının artması oluyordu. Mobil telefonların günümüz oyun dünyasının Game Boy’u ve hatta daha fazlası desek yanlış olmaz. Yeni teknolojileri telefonları kullanan herkesin yolu en az bir kere Angry Birds’den geçmiştir.
     5-) Wii, Hareket Algılayıcılarla Tanışmamızı Sağladı
 
     Nintento, piyasaya sürdüğü GameCube ile beklenenleri verememesinden dolayı herkes bu şirketin sonunun da Sega gibi olacağını düşünmeye başlamıştı. Bu noktada Nintendo akılcı hareket etti; Sony ve Microsoft’un çağ üstü konsollarını taklit etmek yerine daha soft diyebileceğimiz oyunlar ve konsollar üretmeye başladı. Hedef kitlesi ise standart bir ailenin 7’den 70’e her ferdiydi. Geliştirdikleri Wii konsolu ile hareket algılayıcı teknolojiyi oyun dünyasına tanıtması bu konsolun yüksek satış rakamlarına ulaşmasına neden oldu.
 

 
     4-) Minecraft Sayesinde Tamamen Yeni Bir Oyun Türüyle Tanıştık
 
     Minecraft piksellere ayrılmış grafik yapısıyla ve pastel renkleri ile ilk bakışta ciddiye alınmayabilir. Ama birazdan bahsedeceklerimiz ve Microsoft’un bu oyun için 2.5 milyar doları gözden çıkartması Minecraft hakkındaki görüşleri değiştirecek. Oyunseverlere verdiği sonsuz özgürlük ve çevredeki elementler ile çeşit çeşit alet üretebilme becerisi, Minecraft’ın uçsuz bucaksız dünyasını tanımlamak sayabileceğimiz sadece birkaç özellik. Minecraft, oyuncuların hayal gücünü kullanmasını sağlayan ender oyunlardan. Bunların yanında bağımsız yapımcıların arkalarında büyük dağıtımcılar olmadan da video oyun dünyasının kar pastasından büyük paylar alabileceğinin kanıtı Minecraft.
 

     3-) Steam, PC Oyuncularının Esas Platformu Oldu
 
     Son birkaç yıldır PC’ye özel büyük yapımları göremez olduk. Artık oyun dünyasının odağının konsollar olması çoğu bilgisayar kullanıcısının canını sıkmıştı, sıkmaya da devam ediyor. Ama bilgisayar kullanıcılarının Half Life ve Portal serilerinden tanıdığı Valve şirketi, Steam adını verdikleri yeni platform ile yardımına yetişiyordu. Steam, gözden düşen bilgisayar oyunculuğunu, bağımsız stüdyolara verdiği destek, oyun alım/paylaşımında getirdiği yenilikler, indirim zamanları ile eski güzel günlerine götürüyordu. Oyuncular da platforma o kadar çok alışmışlardı ki, diğer platformları kullanmak bile istemiyorlardı.
 

 
     2-) Oculus Rift, Aklımızı Başımızdan Aldı
 
     Daha önceki maddelerde bahsettiğimiz gelişmelerden sonra aklımıza sanırım aynı soru geliyor… Sırada ne var? Çoğumuzun artık beklediği şey sanal gerçekliktir; teknoloji geliştiricilerinden bizleri oyunların içine sokmasını istiyoruz. Bu gelişmeyi de Oculus Rift adı verilen projede görmeye başladık. Yayınlanan videolarda gördüğümüz kadarıyla gerçekten karakterimizin gözleriyle, oyun dünyasını tecrübe etme şansına sahip olacağız. Oculus Rift’in yaygınlaşması oyun dünyası için bir dönüm noktası olacaktır.
 
    Oyuncular, Oculus'un Facebook tarafından satın alınmasından dolayı artık temkinli yaklaşsalar da, Project Morpheus gibi cihazların da çıkışıyla sanal gerçeklik, oyunculuğun büyük bir parçası olacak gibi görünüyor.