Tales of Monkey Island : Bölüm I - Tam Çözüm
Ersin Kılıç

Sayfa 1

Su altında nefesini 10 dakikadan fazla tutmak gibi kabiliyetlere sahip kahramanımız Guybrush Threepwood'un maceraları, beş parça olarak oyun severler ile buluşacak olan Tales of Monkey Island serisi ile devam ediyor.

Guybrush'a bu komik macerasında eşlik etmek ise bize düşüyor. Oyunun ilk bölümü olan The Launch of the Screaming Narwhal'ın tam çözümü ile karşınızdayız. Tam çözüme geçmeden önce rehber ile ilgili bazı ufak hatırlatmalar yapayım ;

-Oyundaki eşya isimlerini orjinaline sadık kalarak yani ingilizce olarak yazacağım. Türkçe çevirisini yapar isem bulmacalarda bazı karışıklıklar olacağını düşünüyorum. Tabi bazı noktalarda Türkçe olarakta yazacağım.
-Eşyaların aksine yer isimlerini ise en uygun şekilde Türkçe olarak yazacağım.
-Yön sistemi olarak pusula yönleri yani doğu, batı, kuzey ve güney kullanılacak.
-Oyunda bir mekana geldiğinizde öncelikle oradaki tüm eşyaları araştırıp, karakterler ile konuşun. Bazı noktaların oyunun çözümüne etkisi olmasa da hikayesi ve esprileri ile ilgili etkisi oluyor.
TAM ÇÖZÜM
 
-LeChuck'ın Gemisi-

Oyuna Karayip'in derinliklerinde yer alan Gelato Kayalıkları'nda başlıyoruz. Lanetli Korsan LeChuck, Eleine'i kaçırmış ve vodoo büyüsünü yapmak üzeredir. Guybrush ise karısını kurtarmak için LeChuck'un gemisini takip etmektedir. Maceramızda Guybrush'ın gemisinin LeChuck'ın gemisine yanaşması ile başlıyor.

Oyunun bu ilk kısmını oyuna alışma evresi olarak tanımlayabiliriz. Ara sahne geçip oyun başladıktan sonra etrafta dolaşıp oyunu kontrol etmeye alışabilirsiniz.

Oyun başladıktan sonra geminizin orta direği üzerinde asılı olan ve Vodoo büyüsünü bozmanız için talimatlar içeren "Vodoo Recipe"yi alın. Geminizin üst bölümüne çıkarak "Monkey Coffin" yani maymun tabutunu alın. Eleine ile konuşarak aradığınız şeyin maymun tabutunda olduğunu öğrenin ve envanter menüsünden inceleme modunu açarak maymun tabutunu inceleyin. Bu inceleme sonucunda Guybrush tabutu açarak içerisinden size lazım olan "Root Beer"ı elde edecek. Daha sonra elinizde bulunan "Breath Mints" ile "Root Beer"'i birleştirerek "Fizzy Root Beer"i elde edin. Son olarak yapmanız gereken ise elde ettiğiniz bu yeni karışım ile "Cutless" adındaki kılıcınızı birleştirmek.
Ara sahneden sonra Eleine ile konuşarak diğer gemiye geçin. Guybrush'ın akıntıda süzülen gemisini izledikten sonra etrafı araştırın. Dilerseniz Lechuck ile de konuşup parmağınızdaki yüzüğün forsunu atabilirsiniz. Etrafı araştırdıktan sonra kılıcınızı kullanarak Eleine'in sağında bulunan bitkiden bir kök keserek "Chuck Roots"a sahip olun. Elde ettiğiniz bu kökü geminin bası tarafında bulunan "Barrel of Lite Grog" adlı fıçının içerisine atın. "Breath Mints"i de fıçının içerisine attıktan sonra LeChuck'u etkisiz hale getirmek için kılıcınızı da fıçının içindeki iksire batırın ve LeChuck'a hücum edin.

Ara sahnede Guybrush tüm beceriksizliğini gösterecek ve LeChuck'ın laneti sol elimize geçecek. LeChuck tekrar insan haline gelmişken, sol elimizin de yardımı ile gemi havaya uçacak ve Eleine'den ayrılarak maceramızın ilk bölümünün geçeceği Flotsam Adası'na doğru bir tahta parçası üzerinde sürükleneceğiz.
Sayfa 2

-Flotsam Adası-

Adaya varır varmaz bize yardım eden bir korsan, lanetli sol elimizin gazabına uğrayacak. Hemen akabinde ise adanın meraklı gazetecisi Nipperkin ile konuşacağız. Uzun süren bir konuşma sonrasında adanın gizemi hakkında bizi meraklandıran Nipperkin, aradığımız cevapları bildiğini ama bunun karşılığında sahip olduğu Keelhauler gazetesi için haber yapmamız gerektiğini söyleyerek yanımızdan ayrılacak. Kendi elimizden yediğimiz yumruk ile maceramızın neredeyse tamamının geçeceği Flotsam Adası'na girmiş olacağız.
 
Şimdi adanın gizemini çözebilmek için Nipperkin adına üç adet haber yapmamız gerekiyor. Bu haberlerin sırasını veya her işlemini karışık olarakta gerçekleştirebildiğiniz gibi sırası ile de yapabilirsiniz. Mesela bir olayı çözmek üzere iken onu yarım bırakıp diğer olaya geçebilirsiniz. Ama sonuçta üç hikayeyi de tamamlamanız gerektiği için ben hepsini sırası ile belirteceğim.
 
Haber 1 - Bar Kavgası

İskelede dolaşırken sağ tarafınızda bulunan barın önündeki tabelayı inceleyebilirsiniz. Çünkü ilk haberimiz için burada bir kavga çıkartmamız gerekecek. Gazeteyi geçerek diğer alana geçin. Burada sağ tarafta duran "flier"i alabilirsiniz. Bu ilan oyunu bitirmeniz için işinize yaramasa da ilerde tebessüm etmenizi sağlayacak. Düz gidip tepede duran eve ulaşın ve kapısını çalarak aşağı duşen saksıyı alın. Geri dönüp sol taraftan iskeleye doğru giderek Van Winslow ile tanışın. Gemiye şimdilik binmeye çalışmayın. Gemiye bağlı olan ipin üzerindeki çorabın içerisinden Van Winslow'a ait olan "Club 41" adlı kartı alın. Bu kartı adanın girişinde bulunan Club 41 adlı barda kullanacağız. Barın önüne gelip, kapıyı çalın. İçeri girer girmez Guybrush'ın lanetli sol eli bir kavgaya sebep olacak ve böylece ilk haberimizi de tamamlamış olacağız. Kavga sonrasında yere düşen (fıçıların önünde) "Broken Grogatini Glass"ı alın.
Haber 2 - Adada Ünlü Bir Kaptan Ol

İskelenin sağ tarafındaki yoldan giderek ormana girin. Batıya doğru giderek yolun kenarında duran bombaları inceleyin ve ("Bomb") bir tanesini alın. İskeleye geri dönüp geminin yanına gidin. Burada gemiye binmek için küçük bir oyun oynayacağız. Geminin girişindeki tahtaya çıkıp kayarak geri iskeleye dönün. Böylece tahta üzerindeki yağı iskeleye bulaştıracaksınız. Daha sonra geminin zincirine tırmanmaya çalışın. Winslow buna izin vermeyecek ve üzerinize köz dökecek. Guybrush denize düşerken sıçrayan köz yağa sıçrayacak ve ufak bir ateş yanacak. Ormanda bulduğunuz bombanın fitilini bu ateş ile tutuşturun ve bombayı Winslow'un çorabının yanında bulunan pempe donun içerisine koyun. Daha sonra ise ipe tırmanmaya çalışın. Siz ipten tırmanmaya çalışınca Winslow makarayı çevirecek. Siz geri doğru giderken bomba da Winslow'un önünde patlayacak ve böylece ikinci haberimizi de tamamlamış olacağız. Burada dikkat etmeniz gereken en önemli nokta bombanın fitili ateşlendikten sonra biraz acele davranmak.
Sayfa 3

Haber 3 - Gömülü Bir Hazine Bul

Ormana geri dönerek batıya doğru gidin ve Joaquin D’Oro ile konuşarak ondan hazine haritasını alın. D'oro'nun yanından ayrılmadan önce "Bak arkanda, Dark Ninja Dave" diyerek arkasına bakmasını sağlayın ve önünde duran figürlerden bir tanesini alın. İskeleye geri dönerek gazetenin önüne gelin. Sağ tarafta bulunan mürekkep dolu fıçıya D'oro dan aldığınız figürü batırarak "Ink Coated Action Figure"ü elde edin. Bar kavgası sonrası bulduğunuz "Broken Grogatini Glass" ile "Ink Coated Action Figure"ü birleştirin. Şimdi ormana geri dönerek haritayı takip edip, figürü gömeceğimiz yeri bulmalıyız.
Öncelikle haritayı inceleyin. Ormanda gezerken gittiğiniz yöne göre değişen hayvan sesleri dikkatinizi çekmiştir. Bulmacamızı da buna göre çözeceğiz.
 
Ormanın tam ortasında bulunan su kuyusu yani "wishings well"i bulun. D'oro'dan aldığınız haritayı kuyunun üzerinde kullanın. Ufak bir deprem meydana gelecek. Böylece haritanın aktif hale geldiğini anlayacağız. Haritanın üzerindeki şekillere ve hayvan işaretlerine göre doğru yönü bulacağız. Doğru yöne gittiğinizde küçük bir melodi ile size bildirilecek. Yanlış yöne giderseniz kuyunun yanına otomatik olarak dönecek ve tekrar denemek zorunda kalacaksınız. Doğru yönü kısaca söyleyecek olursam;

Doğu - Doğu (tek yön) - Kuzey (soldaki yol) - Güney - Güney - Kuzey ve son olarakta Batı (sol taraf).
Böylece gömü alanını bulacağız. Gömüyü birisi almış ama bize haber lazım olduğu için elimizdeki boyalı figürü çukurun içerisine gömüyoruz. D'oro'nun yanına geri dönün ve onunla konuşun. Guybrush, D'oro'yu gömü alanına götürecek ve yanımıza gelen Nipperkin ile birlikte üçüncü ve son haberimizi de tamamlamış olacağız. Nipperkin size ödül olarak üzerinde "Deadline" yazılı bir kart verecek. Bu kartı da ormanın içerisinde bulunan kulübe de kullanacağız. Klübenin önüne gidip kapısını çalın ve şifre sorulduğunda "Deadline" yanıtını verip içeri girin.
Sayfa 4

İçeri girince Vodoo Lady ile karşılaşacaksınız ve aranızda uzun bir muhabbet geçecek. Konuşmadan sonra sol taraftaki iskelet papağan ile konuşun ve onu yanınıza alın. Ekranın alt tarafında bulunan şişeyi inceleyin ve "interesting bottle" adlı eşyayı alarak dışarı çıkın. Dışarı çıkar çıkmaz yerde duran küçük yeldeğirmenini ("weathervane") alın ve iskeleye dönün.

İskeleye dönünce Nipperkin bizi karşılayacak. Konuşmadan sonra iskelenin kenarında bulunan Crimpdigit ile konuşun ve onda "U-Tube"u alın. Geminize çıkın sol taraftaki "Cheese Wheel" (tekerlek peynir)'i alın. Geri dönüp tekrar Crimpdigit ile konuşun. Ona elinizdeki kırılamayan şişeyi göstererek, kırıp kıramayacağını sorun. Onu kırmak için kırılamayan şişeleri kıran alete sahip olmanız gerekeceğini söyleyecek ve içeriden "Unbreakable Bottle Breaker"ı getirecek fakat size yardımcı olmayacak.
Geminize dönün ve güvertedeki topu ateşleyin. Top doğruca dönerek Crimpdigit'e doğru gidecek. Aşağı inip Crimpdigit'e doğru gidin. orada olmadığını ve "Unbreakable Bottle Breaker"ı orada bıraktığını göreceksiniz. Hemen alarak elinizdeki şişe ile birleştirin ve şişenin kırılmasını sağlayın.

Gazeteye doğru giderek önde bulunan "Crusty Prate" ile konuşun ve ondan "Eye of the Manatee"yi alıp şişeden çıkan haritayı bununla birleştirin.

Daha sonra üst kısımdaki eve giderek kapısını çalın ve Marquis De Singe ila tanışın. Marquis sizin lanetli elinize dolayısı ile LeChuck'un lanetini ele geçirmeyi hedefliyor. Tabi bizim bundan haberimiz yok. İyi niyetimizden yararlanan Marquis bizi bağlayacak ve operasyondan önce beş dakika içeriye geçecek. O içeride iken bizimde buradan kaçmamız lazım.
Bulunduğunuz sedyeyi sağa doğru çevirerek masanın üzerindeki anahtarı alıp kafesteki maymuna fırlatın. Anahtar ile kafesi açan maymun serbest kalacak. Sedyeyi sağa doğru çevirin ve sağ taraftaki pedala basın. Yukarıdan bir muz düşecek ve muzu yiyen maymun ekrandaki resme uygun haraketleri yapacak. ona göre de bulmacayı çözmeye çalışacağız. Sedyeyi tekrar yukarı kaldırın ve masanın üzerindeki zile basın. Maymun slaytı değiştirecek ve fareli slayt ekrana gelecek. tekrar sağ pedala basın ve muzu yiyen maymunun farenin yanına gitmesini sağlayın. maymun gidince soldaki pedala basın ve yere düşen röntgeni alarak slayt kutusunun içerisine atın. tekrar zile basın ve maymunun elinizin röntgeninin ekrana getirmesini sağlayın. Sağ pedala basıp muzu düşürün. Muzu yiyen maymun, kapının yanında eline anahtar asılı olan iskeletin oraya gidecek. Sol pedala basın ve anahtarın maymunun kuyruğuna asılmasını sağlayın. Zile basın, slaytı başa getirin ve sağ pedala basarak, muzu yiyen maymunun omuzunuza çıkmasını sağlayın. Anahtarı alın ve kilidinizi çözerek doktorun evinden kaçın.
Sayfa 5

Ormana giderek ikinci haritanın başında gösterilen "Altar", yani sunak'ı bulun (ormanın girişinde kuzeydeki yolda). Hemlock'un haritasını sunak üzerinde kullanın ve küçük bir sarsıntı olmasını sağlayın. Bu sarsıntı ile oyundaki ikinci yön bulma bulmacamızda başlamış oluyor.
 
Tıpkı ilk bulmacadaki gibi yönümüzü bulacağız fakat bu sefer rüzgar yönü ve bazı ekstralar eklenmiş. Gideceğiniz yolu gene sırası ile yazıyorum. Bu sefer dikkat etmeniz gereken rüzgar yönünü ise Vodoo Lady'nin klübesinden çıkarken aldığımız küçük yel değirmeni ile hesaplayacağız. Aralarda yapmanız gereken ekstra durumlardan bahsedeceğim.
Güney (girince gene aynı sesi duyacaksınız) - Batı - Kuzey - kuzeye gidince su kuyusuna geleceğiz. Haritayı inceledikten sonra elinizde bulunan çiçeği kuyuya atın ve doğudaki yoldan devam edin. Doğudaki yola girince geldiğiniz yönden yani batıya tekrar dönün. Güneydeki yoldan devam edin ve yerde plak şeklinde takvimin olduğu alana gelin. Haritayı inceleyip bu plak üzerinde 360 derece yürüyün ve sarsıntı olmasını sağlayın (plağın üzerine doğu kısmından çıkıp kenardan yürüyerek gene doğu kısmına gideceksiniz). Kuzeyden devam edin ve mağaranın girişine varın.

Mağaranın kapısına gelince Guybrush bir ses duyup saklanacak ve içeriden rüzgarın kontrolünü elinde bulunduran Marquis çıkacak. Marquis gidince "Unbreakable Bottle Breaker"ı kapının üzerinde kullanın ve yere düşen "Weird Doors Face"i alın. Daha sonra Vodoo Lady'nin kulübesinden aldığınız "Pyrite Parrot" yani iskelet papağanı açılan delikten içeri atın.
İskeleye geri dönün ve Marquis'in evine doğru giderek onunla konuşarak mağaranın yanına gitmesini sağlayın. Mağaranın önüne geldiğinizde Guybrush saklanacak ve Marquis gelecek.
 
İçeriden papağanın sesini duyan Marquis hemen kapıyı açacak ve içeri girecek. O girdikten sonra ise kapıyı açmaya yarayan çubuk ile papağanı alıp peşinden içeri dalacağız ve ara sahne girecek.
Sayfa 6

Marquis gittikten sonra yel değirmenini sağ taraftaki mekanizma üzerinde kullanın. Yel değirmeninin üzerinde bulunan ifadeye göre alt taraftaki suratı doğru şekilde dizmemiz gerekiyor. Doğru surat ifadesini dizdiğiniz anda "Ancient Tool" u sağ taraftaki "Clamshelléde kullanarak platformun kapanmasını, dolayısı ile heykelin parmağını yanaştırmayı sağlayın.
 
Aynı şekilde ormanın içerisinde bulunan diğer üç platformu da kapatmamız gerekecek. ilk platform kapanınca Marquis gelecek ve size ateş ederek mağaranın girişine savuracak.
İskeleye dönün ve gazeteyi geçerek hapisanenin önüne gelin. Elinizdeki peyniri hapisane camının önündeki işaretler üzerinde kullanarak bu işaretlerin peynirin üzerine işlenmesini sağlayın.

Ormanın girişine gelerek öncesinde batıdaki yoldan, sonra ise güneydeki yoldan giderek ikinci platformu bulun. Eksik olan kısma üzerine işaretleri işlediğiniz peynir parçasını ve son olarakta yel değirmenini takın ve bir önceki bulmacadaki gibi doğru surat ifadesini yakalayın. Son olarak "Ancient Tools"u kullanarak bu platformunda içeri göçmesini sağlayın. Marquis tekrar gelecek ve sizi vurarak ormanın içerisine savuracak.

Kuzeyden devam edip su kuyusuna ulaşın ve buradan da doğudaki yoldan devam edin. Tekrar geri dönerek üçüncü platformu bulun. Bu platformu öncelikle inceleyerek eksik olan parça yerine elinizdeki çiçeği yani "Nose-Shaped Flower Pod"u kullanın. Daha sonra ise gene aynı yöntemi kullanarak bu platformun da içeriye göçmesini sağlayın.
Burada dört kez batıdaki yoldan geçerek sunağın olduğu alandan kuzeye sapın ve Marquis ile karşılaşın. Marquis ile konuşarak "Bak, King Louis" seçeneğini seçin ve o yukarı doğru baktığında "U Tube"u silahının ucuna takın.
 
Marquis ateş ettiğinde silah geri tepecek ve Marquis platformun içerisine saplanacak. Burda yanlış diyaloğu seçerseniz Marquis sizi vurarak sunağın oraya gönderiyor ve tekrar denemeniz gerekiyor.
Sayfa 7

Burada Marquis yel değirmeninin takılmasına engel olduğu için işimiz biraz şansa bırakılmış ama bir kaç denemede doğru surat ifadesini buluyoruz. Surat ifadesini söyleyecek olursak ; üst tarafa üç tane göz, orta taraf sümüklü burun ve en alt tarafta yamuk ağızı (S şeklinde olan) dizdikten sonra "Ancient Tool"u çekiyoruz.
 
Böylece son platformu da kapatmış oluyoruz ve heykelin tüm parmakları kapanınca adadaki rüzgar akışını da normale dönmüş oluyor. Artık adadan rahatlıkla ayrılabiliriz. Flotsam'dan ayrılmak üzere Winslow'un yanına dönüyoruz.
Gemi adadan ayrılınca Bay Winslow'a Rock of Gelato'ya gitmek istediğinizi söyleyin. Ama o da ne! Siz tam bunu söylemeye çalışırken sol eliniz size mani olacak. Güverteye düşünce tekrar gemi dümeninin oraya çıkın ve dümeni çevirin. Aşağı inip topu ateşleyin ve fışının kırılmasını sağlayın. Gitmek istediğiniz yeri söyleyemediğinize göre güverteye asılı olan haritadan işaret etmeye çalışın. Tabi lanetli elimiz buna gene müsade etmeyecek ve kırılan fıçının üzerine düşeceğiz. Eliniz yerdeki sıvıya yapışacak. Böylece Winslow ile konuşarak Rock of Gelato'ya gitmek istediğinizi söyleyin.

Rock of Gelato'ya yanaştığınızda dürbün ile Eleine'i arayacaksınız. Ama gördüğünüz manzara sizi şoke edecek. Çünkü normale dönen LeChuck, Eleine'e çiçek veriyor. Tam arkanızı döndüğünüzde ise kimliğini bilmediğimiz biri tarafından boğazımıza bir kılıç dayanacak.
Böylelikle beş parçadan oluşan Tales of Monkey Island'ın ilk bölümü The Launch of the Screaming Narwhal'ı bitirmiş oluyoruz.
 
Oyunun ikinci bölümü olan The Siege of Spinner Cay'da görüşmek üzere.