Tom Clancy's H.A.W.X. 2
Levent Polater

Sayfa 1

 
   Savaş uçağı simulasyonları ile aram pek iyi sayılmaz. Bir kaç sene öncesine kadar PC'mde bir süredir yapımı duran Flight Simulator serisi ile haşır neşir oluyordum. Bir uçağı kaldırıp, havada kontrolünü sağlayıp belirli bir bölgeye indirmenin derinliklerine kadar inen gerçek bir pilot olmanın aslında ne kadar zor olduğunu gösteren bu seri, pilotluk mesleğinin göründüğünden ne kadar meşakatli ve uzmanlık isteyen bir meslek olduğunu gözler önüne seriyordu. Pilotluk şoförlükten kat ve kat daha zor bir meslek ki zaten bildiğiniz üzere herkes pilot olamıyor. Genellemeyi geçersek, savaş uçağı simulasyonlarının bir süredir en güzel örneği Ace Combat serisi iken son zamanlarda bu başarılı serinin bu kategoriye tek başına hükmetmesine itirazı olan bir oyun çıkageldi; o da Tom Clancy's H.A.W.X. İlki ortalama bir oyun olan H.A.W.X.'in geçtiğimiz günlerde devamı da çıktı. Bakalım oyunumuz ilk yapımdaki hatalarından arındırılıp üstüne bir şeyler eklemiş mi, yoksa yerinde mi saymış? Gelin hep beraber bir göz atalım.

 
 
    Bu arada şunu belirtmeden geçemeyeceğim. Bu tarz uçuş simulasyonları kesinlikle herkese hitap etmiyor. Aslında bir oyunda olabilecek en iyi özgürlük hissini bu tür oyunlarda yaşayabiliyorsunuz, fakat oyunda yapabileceğiniz şeyler çok sınırlı olduğundan alacağınız keyif pilotluğa yatkın olup olmamanıza veya uçmaktan aldığınız keyfe göre değişiyor. Düşünsenize koca bir gökyüzü ve tek yaptığınız savaş uçağınızı belirli bölgelere götürüp önünüze çıkan düşmanları vurmaya çalışmak ve çeşitli manervalarla hasarlardan sakınmak. Evet başlarda kesinlikle zevkli gelebilir, ancak aynı döngü içerisinde gittiği vakit, bu durum monotonlaşmaktan ileriye gidemiyor. Dediğim gibi pilotluğa merakı olan biri ise hiç durmadan aynı şeyleri yapmaktan büyük keyif alabilir, yani kesinlikle zevk meselesi.
 

     Genel tabirlerden sonra H.A.W.X. 2 incelemesine geçecek olur isek; çeşitli terörist aktiviteleri sonlandırmaya çalıştığımız oyunumuzda en azından konu işleyişinin ilk oyuna nazaran daha iyi olduğunu söyleyebilirim. İlk oyunumuzda tek bir pilotu yönlendiriyorken bu sefer genel hikayeye etki eden 3 farklı pilot kontrolümüzde bulunuyor. Amerikan, İngiliz ve Rus orduları arasında gidip geldiğimiz konu arasında dediğim gibi bu 3 farklı pilotu ve bu orduların gerçekten de kullandığı savaş uçaklarını kontrol etme şansını bulacağız. Genel olarak siyasi konular ele alınırken teknik jargonun da üst seviyelerde seyrettiğini söylemeliyim. Zaten bildiğiniz üzere Tom Clancy oyunları her zaman yüksek detay seviyesinde olmalarıyla övülmüşlerdir, H.A.W.X 2'de bu oyunlardan geri kalmıyor.


      Eğer uçak simulasyonlarına yatkınlığınız yoksa uçak kontrolünde çeşitli zorluklar ile karşılaşabilirsiniz. Ancak kesinlikle üstesinden gelemeyeceğiniz bir şey değil. Uçağı tepetaklak çevirdiğinizde veya baş aşağı kontrol ederken biraz başınız dönebilir o kadar, ancak gözünüz radarda ve kokpitteki 'HUD'da olduğu sürece kontrolü asla kaybetmeyeceğinize emin olabilirsiniz. H.A.W.X. 2'ye başladığımızda önce 'motoru' çalıştırıyor, sonra uçağı hava sahasına götürdükten sonra gerekli hızı yakalayıp veriyoruz kendimizi sonsuz boşluğa. Oyunda gerçekten uçuş hissini derinden yaşayabiliyorsunuz. Çok geniş alanları kapsayan oyun görsel yönden harika işler başarıyor. Aşağıya baktığınızda gerçekten yüksekliği ve boşluğu hissetmek insana heyecan veriyor. Bu da Ubisoft'un bir uçuş simulasyonunda gereken derinliği ne kadar iyi sağladığını gösteriyor. İlk bir kaç görevde çeşitli 'eğitim' seansları aldıktan sonra oyunun gerçek aksiyonuna çok zaman geçmeden akıveriyoruz.

     İlk görevler kolay gibi gelse de işler ciddileşmeye başlayınca oyunun zorlaşmaya başladığını anlamanız geç olmuyor. Yapay zekanın oldukça geliştiğini görmek gerçekten sevindirici. Düşman uçaklarının sizin füzenizden kaçabildiğini ve çeşitli manevralar ile sizi tuzağa sürüklediğini görmek insanı daha da 'it dalaşı' atmosferine sokuyor. Gerektiğinde 10 düşman uçağı ile bile çarpışmak zorunda kalacaksınız, bir yandan füzelerden kaçmaya çalışmak, diğer yandan indirmeye çalıştığınız bir uçağa hedef almaya çalışmak ve sürekli hareket halinde olmak... Buna alışmak çok zamanınızı alacak. Düşmanları bir TPS veya FPS oyununda olduğu gibi rahatça indirmek mümkün değil. Şimdiden sabır isteyen yorucu ve uzun sürecek çarpışmalara hazır olun.

Sayfa 2

 
   Düşmanlar yapay zekanın geliştirilmesiyle dişli bir rakip olmalarına karşın aynı şeyi dost uçaklarımızı için söyleyemeyeceğim. Oyunda dost uçaklar için ağzımdan bir hayli "Bunlar ne işe yarıyor Allah aşkına?" sözü çıktı. Düzgün bir iş çıkardıklarını söylemek mümkün değil. Tek kişilik senaryoda ilerlerken çok farklı araçların da kontrol dümenini elinize geçireceksiniz. Bunlar arasında UAV ile binaları tarayarak düşmanları tespit etmenin yanısıra AC-130'da kullanıyoruz. Modern Warfare'den de hatırlayacağınız AC-130 ile Modern Warfare 2'deki kadar tehlikeli olabildiğimiz gibi karadaki bir kurtarma görevinde destek kuvvet rolü oynuyoruz. Bu tarz görevlerin daha az aksiyon içermesi sebebiyle bir an önce bitirip tekrar kokpite oturmak isteyebilirsiniz, zira ben böyle düşündüm.
   
    Beceri ve uçuş kabiliyetinize göre 13 ila 20 saat arası değişen bir oyun ömrüne sahip olan H.A.W.X. 2'de bitirdiğiniz görevleri tekrar oynamak 'Arcade mode' sayesinde mümkün hale geliyor. İlk oyuna göre artı olarak sayabileceğim yönler ise; Online co-op, uçak kaldırma ve indirme seansları ve daha da iyileştirilen 'upgrade' kısmı oluyor. Grafikler de iyiye gitmesine rağmen H.A.W.X. 2, vasat olan ilk oyundan sonra oluşan beklentileri yine de karşılayamıyor. Bunda en büyük eksiklik kesinlikle oyunun senaryo yapısı ve bölüm tasarımları olduğunu düşünüyorum. Daha aksiyon dozajı yüksek anlara sahip bölümler ile başarılı bir hikaye birleştirilseydi ilk oyundan çok çok daha iyi bir H.A.W.X. oynayacağınızı söyleyebilirdim, ancak ikinci oyun çok ileriye gidemiyor.
 

    Oyunda bahsettiğim gibi görsel seviye yüksek kalibrede. Karadan 5-6 km yüksekteyken atmosfer inanılmaz ve görülmeye değer. Ancak 'toprak ana'ya yaklaştığınızda durumun hiç de uzaktan göründüğü kadar iyi olmadığını anlayacaksınız. Uçak modellemeri ve kaplamaları kusursuz denilebilecek kadar iyi görünürken zemindeki nesnelerin mesafeye güvenilerek özensizce tasarlandığını görüyoruz. Ubisoft, bu noktalara hep kuş bakışı bakacağımızı düşünmüş olmalı herhalde... Yine de GeoEYE teknolojisiyle hazırlanan oyunun genel anlamda iyi göründüğünü söylemek mümkün. Bu arada boş bulduğunuz anlarda Free Flight moduna geçerek oyuna sinematik bir görünüm kazandırmayı deneyebilirsiniz. Arasahnelerin oldukça uğraş verilmesine rağmen sıkıcı olması gerçekten yazık olmuş. Oyunun ses departmanı daha heyecanlı müziklerden oluşabilirmiş. Müziklerden pek bir şey beklemeyin derim. Patlama efektleri güçlüyken, seslendirmeleri ise yeterli buldum.

    Tom Clancy's H.A.W.X 2'de yapılabilecek en güzel şeylerden biri de oyunu 4 kişiye kadar desteklenen co-op'da oynamak oluyor. Toplam 18 görevden oluşan oyunun campaign modunda yanınıza alacağınız 3 arkadaşınız ile gökyüzünün tadını çıkarırken aksiyonu beraber yaşayabilirsiniz. Oyuncu sayısı artınca oyunun daha kolay geçeceğini düşünmeyin. İşin güzel yanı, oyuncu sayısına doğru orantılı bir şekilde düşman uçak sayısı da artış gösteriyor. Böylece daha çetin ve karmaşık hava mücadelelerine tanık olabiliyorsunuz. Oyunu tek kişi ile bitirdikten sonra kesinlikle geçmiş bölümleri arkadaşlarınız ile oynamalısınız. Bu görevlerde uçağınızı ve silahlarınızı da kendiniz belirleyebilmeniz de cabası. Bir diğer online mod olan "Versus" da ise Team Deathmatch mücadelelerine katılabiliyorsunuz. Ancak bunun sadece 4'e 4 yapılması yeteri kadar eğlenememenizi sağlıyor. Offline'ken edindiğiniz seviye ve deneyim puanları Versus mod'a aktarılıyor. Bunu diğer Tom Clancy oyunlarında da görüyorduk. H.A.W.X. 2'de bu konuda eksik kalmıyor. Ancak dediğim gibi bırakın Versus modunu, co-op heyecanına kendinizi kaptırın derim.

     Genel olarak H.A.W.X. 2 beklenenin altında bir oyun. İlk oyunu sevenler, ikinci oyundan çok daha fazlasını beklemeyin derim. "Hemen hemen aynı oyun deneyimini yaşayacaksınız" diyebilirim. Ubisoft, H.A.W.X. 2 için beklentilerin altında bir oyun çıkarmasına rağmen, her zaman karşılaşmadığımız uçuş simulasyon oyunlarına yeni bir halka eklemesiyle bu türü sevenleri ne pahasına olursa olsun sevindirecektir. İt dalaşı, UAV, AC-130 kullanımı ve daha fazlası bu oyunda. Savaş uçağı simulasyonu oyunlarına hiç göz atmamış biri iseniz, H.A.W.X. 2, güzel bir başlangıç olabilir. Ancak çok eğleneceğinizi düşünmeyin, kıt geçen uçuş simulasyonu piyasasında şimdilik en iyisi H.A.W.X 2 görünüyor, ta ki Ace Combat'ın yenisi çıkana kadar...