Ghost Recon: Future Soldier
Eray Uygun

Sayfa 1

     Taktik – aksiyon sevenlerin vazgeçilmez seçimlerinden biridir Ghost Recon serisi. Tom Clancy’ nin hayal gücü , araştırmacı ve tecrübeli kişiliğinin sonucunda ortaya çıkmış olan markalardan sadece biri olan Ghost Recon, geride bıraktığı dört oyunu (ek paketleri hariç) ile zaman içerisinde ister istemez büyük değişimlere maruz kaldı. Özellikle Advanced Warfighter 1 – 2 ile neredeyse tamamen farklı oynanış mekaniklerine geçiş yapan Ubisoft, şimdi bu işi biraz daha ileri götürmek niyetinde. Duyurulduğu tarihten itibaren üzerinden neredeyse bir sene geçen Future Soldier, serinin takipçilerini, bu sene gerçekleştirilen E3 ve GamesCon’da yayınlanan oynanabilir versiyonları ile bir hayli meşgul etti. Kimleri tatmin etti veya edemedi bilinmez ama, Ubisoft’ un yaptığı değişiklikler oyunun devam versiyonları için farklı bir kapı açacak gibi gözüküyor.
 
     Future Soldier’ ın konusu, Advenced Warfighter 2’ nin bıraktığı yerde, yani 2014 sonu – 2015 başında geçiyor. Rusya’ nın aşırı-milliyetçi topluluğu ülkesinin kontrolünü ele geçirir. Bununla yetinmeyen grup, Rusya’ nın komşularına, Avrupa’ ya doğru yayılmayı planlamaktadır. Ghost’ ların görevi ise bu öz güven patlaması yaşayan tehlikeyi ortadan kaldırmak. Kaptan Edward Kachenko (Kozak) isimli Ghost liderinin, yanında çok güvendiği üç dostu ve her türlü koşula dayanabilecek elektronik cihazlarla bezenmiş yeni tip bir Drone’ un (kendisine çeşitli emirler verebildiğimiz, hava ya da karada gidebilen robotlar) yardımıyla Rusya’ daki bu büyük tehlikeyi, yepyeni oynanış teknikleri ve serinin çehresini tamamen değiştirecek elementlerle ortadan kaldırmaya çalışacağız. Peki nedir bütün bunlar?
     Ghost Recon’ ın belki de en önemli özelliği, sahip olduğumuz her bir merminin, attığımız her bir adımın çok değerli olduğuydu. ‘Sessiz ve planlı’ ilerleyişin, taktiğin ve takım çalışmasının başarı için tek yol olduğu seride artık birşeyler değişecek gibi. Future Soldier' da, eğer yayınlanan video ve ekran görüntülerine de bakarsanız, aksiyonun mesafesinin biraz daha yakınlaştırıldığını farkedeceksiniz. Takımdaki her askerin (birazdan detaylı olarak bahsedeceğim), düşmanlarını uzun menzilli silahlarla halletmek yerine, nefeslerini hissettirecek kadar yakınlarına gelip onları etkisiz hale getirmeleri, Cover’ lar (saklanma yerleri) arasında hızlı ve dinamik bir şekilde geçiş yapabilmeleri, düşmanla burun buruna geldiklerinde yakın dövüşte usta bir konumda bulunmaları ya da kendilerini görünmez yapabilen cihazları ile karda bir kurt gibi dolaşmaları. Tüm bunlar Ubisoft’ un Ghost Recon’ ın taktiksel sistemini biraz daha değiştirerek, düşmanlar ile olan iletişimin daha yakın ve samimi olarak yapılmasını istemesinden kaynaklanıyor sanırım. Bu durum zamanında Splinter Cell: Chaos Theory’ nin “Bring the battle closer” sloganıyla (savaşı daha yakına getir) ve Rainbow Six’in Vegas dünyasına kaymasıyla da yaşanmıştı. Değişim ne kadar iyidir, bunu oyun çıktığı zaman anlayacağız.
     Oyunun ismi her ne kadar Future Soldier, yani Geleceğin Askeri olsa da, Ghost’ ların sahip olacakları özellikler, Ubisoft yetkililierinin söylediklerine göre – ki Tom Clancy’ nin romanlarındaki teknoloji ve gelişimler de ya güncel ya da protatif olanlardır – şu anda dünyanın sayılı orduları tarafından denenen, üzerinde çalışılan ya da planlanan teknolojiler. Bahsi geçen ve göze çarpan yenilikler şöyle.
Sayfa 2

     Exoskeleton: Bir çeşit ‘yapay kas sistemi’ olan Exoskeleton, sahip olan insanın normalden çok daha fazla ağır yük taşımasına, çarpışmalara ve yaralanmalara karşı vücut direncinin artmasına ve yüksek reflekslere sahip olmalarını sağlayan bir sistem. Günümüz teknolojisinde de adı geçen ama ordular tarafından henüz tam olarak tercih edilmeyen Exoskeleton, Future Soldier boyunca Ghost’ ların en büyük dayanağı olacak.
 
     Optical Camouflage: Hareketsiz haldeyken neredeyse tamamengörünmez olmanızı sağlayan, hareket halindeyken kısmen de kendini belli eden bir aktif görünmezlik cihazı olarak adlandırabiliriz. Bu cihaz sayesinde, yukarıda bahsetmiş olduğum gibi düşmanlarımıza dokunabilecek kadar yaklaşıp, onları ne olduğunu anlamadan ortadan kaldırabileceğiz. Bu özellik tüm Ghost’ larda bulunacak.
 
     CrossCom: Bu sistem Advanced Warfighter ile seriye eklenmişti bildiğiniz gibi. Ghost’ lar arasındaki iletişimi sadece sesli iletişimle sınırlamayıp, her karakterin görüş alanlarını gerçek zamanlı olarak yansıtan, düşmanlar hakkında detaylı bilgileri (uzaklık, taşıdığı silah, canlı veya ölü olduğu vs) içeren, takım arkadaşlarımıza anlık emirler vermemizi sağlayan bu sistem, Future Soldier ile daha gelişmiş bir şekilde bizlerle olacak.
     Ghostlar: Oyunun ana karakteri olan Edward Kachenko’ yu kontrol edeceğimiz oyun boyunca, diğer Ghost’ ları da oynayabileceğimiz söyleniyor. (Bu sadece kısa bölümler mi yoksa istediğimiz zaman değiştirebileceğimiz bir sisteme mi sahip olacak, göreceğiz). Amerikalı bir komando olan Edward (Kozak), daha önce çok az oyunda gördüğümüz bir silaha sahip olacak. Modüle edilebilir bir silah olan MR-B,  istediğiniz zaman bir tüfekten pompalıya, ya da bir bomba atardan kapıları kırabileceğimiz bir alete dönüşebilecek. Kommando sınıfı, omuzunda barındırdığı (Exoskeleton’ ın da yardımıyla) ufak roket atar sayesinde de ağır taşıtların ve kalabalık düşmanların korkulu rüyası olacak. Engineer (mühendis) olan bir diğer Ghost’ umuz, sahip olduğu EMP (Elektromagnetic Pulse) ile, menzilde bulunan tüm elektronik aletleri etkisiz hale getirebiliecek. Sniper, belki de hepinizin bildiği uzun menzil üstadı, düşmanların pozisyonlarını, oyuna yeni eklenen özel yer belirleme sistemi sayesinde (sadece görünür değil, bina içerisinde veya kapalı alanlardakiler de dahil) düşmanların pozisyonlarını tespit edip, CrossCom üzerinden diğerleri ile paylaşabilecek. Ayrıca akıllı mermi sistemi sayesinde savaşta çok daha etkin bir rol alacak. Tüm bunların yanında, yine Advence Warfighter ile tanıştığımız Drone’ ların yeni ve geliştirilmiş bir modeli (belki de savaşta çok daha aktif bir rol oynayan modeli) takımda yerini alacak.
     Savaş sistemi: Daha önce bahsetmiş olduğum gibi, Future Soldier ile birlikte düşmana daha fazla yakınlaşmak isteyeceksiniz. Bunun nedeni de askerlerimizin yakın dövüş tekniklerinin daha önce hiç olmadığı kadar geliştirilmiş oluşu. E3 2010 bünyesinde yayınlanan demodaki şu sahneyi hatırlayın: Ghost’ umuz Optical Camo aktif durumdayken düşmanının arkasına yaklaşır ve onu tek kurşunla öldürür. Ama vurulan askerin yere düşmesine izin vermek yerine, onu yakalar ve dikkat çekmemesi için dik bir konumda bırakır. Yanından geçenler ise adamın öldüğünün farkına bile varmazlar. Belki bu “yapay zekanın aptallığını” gösterir diyeceksiniz ama oynamadan karar vermeyin derim. Cover sisteminin de geliştiğinden bahsetmiştim. Ghost’ ların artan hareket kabiliyetleri sayesinde, artık Cover’ lar arasında kendilerini belli etmeden hızlı geçişler yapabilecekler (Bknz: Gears of War, Splinter Cell Conviction). Buradaki diğer bir değişiklik ise Cover’ a geçip ateş etmeyi denediğimizde ortaya çıkacak. Otomatik olarak FPS (birinci kişi görüş açısı) kamerasına geçecek olan oyun, oyunculara çok daha stabil bir nişan alma imkanı vermeyi amaçlıyor. Ayrıca artık tespit edildiğimiz anda düşmandan kaçmak zorunda değiliz. Eğer mecbur kalırsak, onun üzerine doğru koşarak, yapacağımız ani bir hareket ile (yerde kayarak) kendisini etkisiz hale getirebileceğiz. Ama ne olursa olsun, Rambo olmak kolay ve acılı bir ölümü beraberinde getirecektir.
Sayfa 3

     Multiplayer: Belki de kulağa en hoş gelen yeniliklerden bir tanesi çoklu oyuncu modu ile geliyor. “Link up” adını verdikleri bu yeni oynanış dinamiğini oyunculara sunmayı planlayan Ubisoft, bu sayede oyuna ve türe farklı bir bakış açısı katmayı planlıyor. Link up sayesinde, istediğimiz bir Ghost’ a ortak olabiliyoruz. Bu ortaklık, o karakteri kontrol eden kişinin sizi de beraberinde götürmesi ve karakterinin bazı özelliklerini sizin kontrolünüze vermesi anlamına geliyor. Şöyle örnek vereyim: Sniper olan bir oyuncuya bağlandınız ve size etrafı tarama özelliğini kullanmanızı söyledi. Kendisi atış için hazır beklerken, siz de 360 derecelik görüş açınızla etrafı tarayarak düşmanların yerini tespit edip ona veya takım arkadaşlarınıza gönderebileceksiniz. Böylece çok farklı bir takım çalışması ortamı ortaya çıkmış olacak. Ubisoft bu hareketi sayesinde ortaya bir çok tembel oyuncunun çıkmasını sağlayacak olsa da, aynı karakteri paylaşan iki kişinin - sesli iletişimin de yardımıyla - ortaya çıkabilecek faydaları görmezden gelemeyiz. Dört kişiye kadar co – op desteğinin de olacağını belirten yapımcılar, çoklu oyuncu modlarının Future Soldier’ ı uzun bir süre listelerin üst sıralarında tutacağına inanıyor.
     Future Soldier’ ın grafik motorunun Advanced Warfighter 2 ile aynı olduğunu söylesem sanırım inanmazsınız. Çünkü video ve ekran görüntülerine baktığınızda, buna inanması bir hayli güç. Ama yapımcıların söylediğine göre, bahsi geçen grafik motoru üzerinde yapılan geliştirmeler sonucunda Future Soldier dünyası yaratılmış. Oyuna yeni eklenen parçalanabilir cover sistemi de, fizik motoru alt yapısının değiştiğini gösteriyor. PC kullanıcıları için sistem olarak ne ister bilemeyiz ama AW2’ yi oynamış olanların çok büyük sıkıntı çekeceğini sanmıyorum. Diğer teknik detaylar olan ses ve müziklerin, neredeyse her Ubisoft oyununda olduğu gibi, tatmin edici seviyelerde olacağından şüphem yok.
     Toplamda 14 bölüm ile 10 saati aşan bir oynanış süresi sunmayı planlayan Future Soldier, seriye ve türe getireceği yenilikler ile benim gönlümü şimdiden fethetti diyebilirim. PC, Xbox 360 ve PS3 için geliştirilen oyunun çıkış tarihi 2011’ in ilk çeyreği olarak gözüküyor. O güne kadar yayınlanacak olan haberler ve gelişmeler için bizi takip etmeye devam edin.