Başarısız Superman Oyunlarının Tarihçesi

Cenk Akyürek


     Batman: Arkham Knight geliştiricisi Rocksteady, bu oyunun yaptıkları son Batman oyunu olduğunu belirttiler ve bir sonraki oyunlarının Superman üzerine olacağına dair ipuçları verdiler.
    
     Yarı tanrı olarak sınıflandırılan bir süper kahramanın oyununu nasıl yaparsınız?Onu zorlayacak olan ne olabilir ki oyunda karşısına çıkartabilesiniz? Superman oyunlarının tarihçesine baktığımızda, denenmiş olan oyunların genelde çok başarısız olduğunu görüyoruz. Hemen sıra ile  bu yapımları inceleyelim.

     Superman (Yapımcı: Atari, Platfom: Atari 2600, 1979)
     Bu ilk Superman oyunu denemesinde, etrafta uçurduğunuz Superman'in karşıdan gelen kriptonitlere çarpmamasını sağlamak gibi (zorlu) bir görevi üstleniyorduk. Çarptığımız zaman ise gücümüz düşüyordu.
 
 
     Superman: The Game (Yapımcı: First Star Software, Platform: Farklı platformlar için, 1985)
     Bu oyunda Superman Metropolis'in halkını kurtarmaya çalışırken, Darkseid onları yemeğe(evet yemeğe)çalışıyordu. Oyunun tek iyi tarafı, Superman'i kendisi ile eş güçte bir düşman ile karşı karşıya getirmenin, enteresan bir fikir oluşuydu.
    
     Superman (Yarpımcı: Kotobuki Systems, Platform: NES, 1988)
     Bu NES platformu Superman oyununda, oyuncular Superman'in güçlerini kullanabilmek için çeşitli eşyalar toplamak zorundaydı. Eğer Superman çok fazla hasar alırsa, dünya üzerindeki karşıt  versiyonuna dönüşüyordu. (Super Mario grafiklerinin Superman'e uyarlanmış hali gibi bir yapım)
 
 
     Superman (Yapımcı: Taito, Platform: Arcade, 1988)
     Bu yana doğru ilerlenen arcade oyununda, Superman düşmanları tarafından öldürülebiliyordu ki, karakterin ana temasına kesinlikle aykırı bir durum. Ayrıca oyunda Superman'in Iron Man gibi ellerinden enerji dalgası atabildiğini de göz önünde bulundurursak, oyunun sadece Superman isminden yararlanan ama ona sadık kalmayan bir yapım olduğunu söyleyebiliriz. Asıl saçma olan da, Superman'e eşlik eden, kırmızı kostümlü ve kahverengi saçlı bir başka Superman daha olmasıydı. 

     Superman: The Man of Steel (Yapımcı: Tynesoft, Platform: PC, 1989)
     Yine Superman'in hasar alabildiği bir başka oyun. Ama diğerlerine göre biraz daha gerçekci olarak bu oyunda Superman ölmüyor. Enerjiniz tükenince ekranda bir yazı beliriyor ve "Başarısız oldunuz, dünyayı kurtarmak bir başka kahramana kaldı" gibi moral bozucu bir mesaj alıyorsunuz. Sonra ekranda Superman'in uçarak uzaklaştığını görüyorsunuz. Yani Superman'in ölmesinden daha mantıklı ama yine de düşününce Superman'in uçup gitmesi için "Bu kadar yara aldım artık kasamayacağım, başkası kurtarsın dünyayı" diye düşünüyor olması lazım.
     
 
     Superman (Yapımcı: Sunsoft, Platform: Genesis, 1992)
     Superman'in güçlerini, bu güçleri arttıracak bir obje bulana kadar, tekme tokat dövmek ve uçmak(daha çok süzülmek) olarak limitleyen bir oyun.
 
 
     The Death and Return of Superman (Yapımcı: Blizzard Entertainment, Platform: SNES/Genesis, 1994)
     Superman yine tekme tokat Doomsday ve adamlarına daldığı bir oyun. Bu oyunda da ek olarak sadece gözünden çıkan ısı ışınlarını kullanıyor. Yine bu oyunda da Superman'in enerjisini gösteren bir bar var. Ölümüne dayak yiyebildiği bir oyunda mantıklı gibi.
 
 
     Superman: The New Adventures (Yapımcı: Titus, Platform: Nintendo 64, 1999)
     Gerçekten çok çok kötü bir oyun ve yapımcı Titus, bu oyunu kötü yapmak için ekstra uğraşmış. Oyunda Lex Luthor'un süper kahramanların güçlerini istediği gibi yönetebilmesi yetmiyormuş gibi, bir de Metropolis ortasında gezen kriptonit sisleri mevcut. Oyunun yarısında, havadaki çemberlerin içinden uçmanızın gerekmesi de olaya tuz biber ekmiş.
 
     Superman: Shadow of Apokolips (Yapımcı:Infogrames, Platform: PS2/GameCube, 2002)
     Diğerleri arasında en oynanabilir ve karakterin güçlerini en çok kullanabildiğiniz oyunlardan birisi. Yine enerji barımız var ama Superman hem ısı ışınlarını hem de süper nefesini gereksiz eşyaları toplamadan kullanabiliyor. Ama bunları kullanması için de ayrıca bir enerji barı mevcut.
 
     Superman: Man of Steel (Circus Freak, Xbox, 2002)
     İyi bir oyun olmasa da, Superman'in güçlerini kullanmaya daha çok izin veren ve kısıtlamayan bir oyun. Isı ışınları, süper nefes gibi özellikler sınırsız olarak ve teleskopik görüş de bir nebze bu oyunda yer alıyor. Enerji barı yine mevcut.

 
     Superman Returns (Yapımcı:EA Tiburon, Platform: Çoklu platform, 2006)
     Superman'i en iyi yansıtabilmiş olan oyun bu olsa gerek. Bu oyunda Superman'in sahip olduğu güçler; Süper hız, uçabilme, ısı ışınları ve süper nefes. İlk defa olarak da bu oyunda Superman'in enerji barı yok. Bunun yerine Metropolis şehrinin bir enerjisi var ve şehre yapılan hasarlar bu enerjiyi azaltıyor. Tamamen tükendiğinde ise oyun son buluyor. (son cümleyi Zack Snyder duysa küplere binerdi herhalde) 

     Tüm yukarıdaki oyunlar arasında Superman'i en iyi yansıtan Superman Returns, ama o da bir oyun olmaktan çok uzak.
     
     Rocksteady firması veya Superman oyunu yapmayı planlayan diğer firmalar bu konular hakkında ne düşünüyor bilinmez ama eski oyunlardan çıkartması gereken ders belli. Superman için enerji barı olmamalı, tüm güçlerini sonuna kadar kullanabilmeliyiz, ve son olarak, oyun gibi oyun olmalı, sadece markadan yararlanan bir çöp değil.